28 de juny 2008

ACORD ENTRE ELS ESTATS PER LA MAT

Enganxo una entrevista a un economista que ha estudiat el tema quan es fa públic l'acord franco-espanyol sobre la MAT.
Val la pena conèixer les dades que vénen a l'enllaç.
la mat és un projecte obstinat, car, ineficient i sobretot un intent per consolidar el negoci del subministrament energètic en mans de les grans companyies.
És necessari i urgent actuar per obrir les possibilitats d'autoabastiment amb energies renovables. el problema més greu i amenaçant a les comarques gironines, com ho és també en el conjunt del principat.

DIVENDRES, 27/06/2008 - 06:00h

Josep Vergés: Tant costa fer passar la MAT per sota terra com enlaire

Explica en una entrevista amb VilaWeb per què creu que l'informe Monti, que es presentarà avui, és deficient

L'economista Josep Vergés, autor de l'estudi 'Avaluació del projecte de la MAT' (resum, rtf) redactat amb el suport de la plataforma No a la MAT, creu que l'acord d'interconnexió elèctrica que signaran avui els governs espanyol i francès és deficient en molts aspectes. És molt crític sobre el paper del mitjancer europeu, Mario Monti, i sobre l'actitud del govern espanyol, que es nega a colgar la línia al Principat per afavorir els interessos de Red Eléctrica Española (REE).

Què li semblen els detalls que han transcendit de l'informe de Mario Monti que avui acceptaran els governs espanyol i francès?

Mario Monti ha fet allò que ha volgut. A Catalunya Nord es va fer un debat públic on va quedar ben clar que la línia no podia passar enlaire enlloc, i el govern francès colgarà tota la línia a Catalunya Nord, contra tots els estudis de l'empresa que li feia els projectes.

Coincideix amb Mario Monti que colgar tota la línia era massa car?

Tant costa fer passar la línia per sota terra com enlaire, si es tenen en compte tots els costos: si expropies a preus de riure i no tens en compte les pèrdues d'electricitat d'una línia aèria ni els costos d'incendis forestals ni la destrucció d'un milió d'arbres als pocs espais naturals que resten a Catalunya. Colgar una línia costa més de fer al principi, evidentment, però té molta menys incidència ambiental, gens d'impacte visual, gens de camp magnètic, i es pot fer seguint la línia del TGV. Si es tinguessin en compte tots els costos, fa temps que la línia seria colgada.

Però el Col·legi d'Enginyers diu que no veu clar que la línia hagi de passar per sota terra.

Entenc que el Col·legi d'Enginyers, que viuen de REE i d'Endesa no vulgui fer res que no facin Endesa i REE. De primer, perquè no en saben, i segonament, perquè qui paga, mana. El col·legi hauria de tenir en compte que a la resta del món s'enterren les línies, que a Catalunya Nord també enterraran la mateixa línia que aquí diuen que no es pot enterrar. Músic pagat fa mal so. Cobren de REE i diuen allò que aquesta els demana.

Creu que Mario Monti ha complert la mitjanceria que li havien encarregat?

L'associació AMMAT l'ha denunciat al defensor del poble europeu per prevaricació amb REE. Les úniques dades que fa servir són les de l'empresa, i amb això pretén fer un informe objectiu. És un informe que fa pena, és una excusa per a dir que ha fet alguna cosa. No ha fet cap anàlisi de les alternatives. És un projecte lamentable, i també ho és que cap autoritat per sobre dels alcaldes no hagi obert la boca. A Catalunya Nord totes les autoritats locals, no solament els alcaldes, han donat suport a la població i per això han aconseguit que la línia s'enterri del tot. Han fet un debat públic i han arribat a un acord.

Ens va dir des d'un principi que ell només connectaria les dues línies fos com fos, i que no pensava fer res més, encara que l'encàrrec oficial que va rebre comprenia la línia de Sentmenat a Baixàs. L'hauria d'haver mirada tota, però s'hi ha negat, i per això l'hem denunciat.

La gestió de tot el projecte ha estat correcta?

REE ha dividit un sol projecte en set fragments, cosa que els tribunals espanyols i europeus tenen prohibidíssim. No pots fer set anàlisis d'impacte ambiental i veure quines alternatives tenen. S'ha d'analitzar tota una sola línia i totes les alternatives que hi ha en conjunt. Si ho fas així, pots veure que pot passar pel mar amb un cable submarí. REE construeix un cable submarí entre Sagunt i Calvià, i en canvi no és capaç d'analitzar si un cable submarí entre Catalunya Nord i Vandellós no és millor?

Creu que el cable submarí seria la millor solució?

Un soterrament total al costat del TGV o un cable submarí serien ideals. Sobretot tenint en compte les ambicions europees de connectar amb l'Àfrica. L'estat espanyol ja té catorze connexions internacionals, la majoria infrautilitzades. La primera cosa que s'hauria d'haver fet és renovar-les, començant per la de Vic-Baixàs. En canvi, obren una nova línia i més maldecaps per a tothom. Hi ha una sèrie d'actuacions vergonyoses. Si s'ha de fer la línia, que es faci ben feta. No s'hi val, a fer les coses mal fetes.

Bernat Ferrer