8 de jul. 2008

temps de revoltes


Temps de revoltes

Temps de revoltes ha culminat la seva ruta en bicicleta a la trobada a Cal Cases, a Sta. Maria d’Oló, aproximadament al centre geogràfic de Catalunya. Com a final de campanya convocaven el 4-6 de juliol per concretar això del decreixement.

La casa de colònies de Clapers, , a més de Cal Cases, a una passejada de camí, per donar cabuda a les prop de 300 persones inscrites. Sorprèn la implicació : sessions de treball de tres i quatre hores, matí i tarda en un total de catorze grups. La logística de cuina, serveis, condicionament d’àrees d’acampada i de treball la fan grups de voluntaris dies abans. Restricció de fumar a punts concrets per evitar riscos d’incendi, una casa és envoltada de bosc i l’altra de cereal a punt de sega.

Idealisme i certa inexperiència ambiental trufada d’històries expertes i contrastades de gent que ja ‘fa coses’.La barreja resultant estimulant, amb ganes, ànsia jo diria, d’aprendre d’altres amb formació experimental, acadèmica o autosuficient.

Sintèticament, i a tall d’ exemple, decreixement a l’àrea d’energia i transport.

ENERGIA

1.-Sobirania energètica . autonomia . dret a decidir. Informació . transparència . capacitat de generar a petita escala . cooperació consensual entre territoris.

2.- Consumidor: decreixement energètic . pagar el consum real . eventual màxim de consum . incloure costos ecològics (externalitats: CO2, residus nuclears...) i reciclatge de materials . capacitat de contractar energia verda.

3.- Producció/obtenció: decreixement. Legislació per afavorir productors locals, també urbans. Foment d’estalvi i eficiència amb mesures fiscals, econòmiques i legals.

Conèixer, difondre i crear estructura per aprofitament energètica a petita escala ( per ex. motor Sterling)

TRANSPORT

Decrèixer la necessitat de transport, planificació urbanística compacte i diversificada: residencial, comercial, lleure i activitat econòmica i industrial.

El transport primari i natural és anar a peu, o sigui que s’ha de protegir abans de tot al vianant.

Canvi de carreteres i autovies projectades per línies de tren en diverses modalitats adaptades a tota classe d’usuaris i per mercaderies. A més amb carril per bici i a peu.

Invertir prioritats a les carreteres antigues/autovies, nova preferència per vianant/bicicleta.

Interconexió, intermodalitat i reconvertir el sector transport.

La bicicleta és operativa per gairebé tothom a la ciutat i rodalies. La elèctrica ajuda a persones amb limitacions. Ha de ser acceptada al transport públic.

Aquest i els altres esborranys es pengen a fòrums web on s'han de completar i complementar amb bases de dades d'argumentari i propostari d'actuacions i mesures de decreixement local.